98. közös rajzolás a Nyugati téren szeptember 29-én
Nyugati tér
A Nyugati tér Budapest egyik fontos közlekedési
csomópontja, a Nyugati Pályaudvar Nyugati pályaudvar közelében. A
tér meghatározó épülete a pályaudvar. A mai épület közelében
eredetileg álló első pályaudvart Pesti
indóháznak nevezték. 1846-tól
innen indult a Pest és Vác közötti vasút, Magyarország első
vasútvonala. Időközben elkészültek a Nagykörút rendezési
tervei, melynek útjában állt az indóház. Ennek csarnoka köré felhúzták a mai
pályaudvar vonatfogadó csarnokát, majd elbontották a régi csarnokot.
Mindezt Klösz György fényképfelvételei is
megörökítették. Az új csarnok kissé északabbra került a régitől, melyet
keresztülvágott a Nagykörút. A régi csarnok déli végéhez hozzáépített
irodaépület még sokáig, az 1970-es évekig megmaradt, átkerülve a körút
túloldalára, szemben az új csarnokkal. Az új pályaudvar terveit az
osztrák August de Serres építész
és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave
Eiffel cége készítette. A társtervező Bernárdt Viktor volt,
amiért Ferenc József-rend kitüntetést is kapott.
Teréz körút építése 1877-ben
Az új pályaudvar 1877. október 28-án nyílt meg. A
pályaudvar vasszerkezete a
maga korában technikai bravúrnak számított.
Berlini tér 1963-ban
A pályaudvar 1891-ben kapta a
Nyugati nevet – nem elhelyezkedésével, hanem a vasúttársaságról. A teret már
1896-ban Berlini térnek nevezték, egészen 1945-ig, amikor a Marx tér nevet
kapta.
1952-ben, a későbbi buszpályaudvar helyén a Westend ház és felrobbantása.
1962-ben egy vasúti szerelvény tolatás közben elszabadult, és - áttörve az állomáscsarnok üvegfalát - a körútra sodródott.
A Nyugati tér a '70-es években komoly átalakuláson
ment keresztül: ekkor rombolták le a mai buszpályaudvar helyén álló Westend
hotelt, és ekkor épült meg a tér mai képét is meghatározó felüljáró, amely a
Váci utat összeköti a Bajcsy-Zsilinszky úttal. Az építés egy nagy port felvert
mozzanata, hogy a kétfelől épített beton elem a közepén nem ért össze, mintegy
félméteres eltérés volt.
1977–1979 között
zajlott utoljára jelentősebb rekonstrukció a pályaudvaron. 1981-ben
érte el az M3-as metróvonal a Nyugati
teret (akkoriban Marx tér), ami alá aluljáró rendszert
építettek. Emiatt lebontották a pályaudvar melletti épületet, az egykor kétes
hírű szállodát, amelyet a népnyelv a pályaudvarról „Westend”-nek nevezett. Az
elnevezés azóta a Váci úti áruforgalmi raktárak helyén épült WestEnd City Center bevásárlóközpont neveként
él tovább.
Az
1977-ben még kisebb élelmiszerboltnak tervezett, majd többszintes nagyáruházzá
avanzsált Skála Metró tervezésével a MÁV Kővári Györgyöt bízta meg, Aki nem érhette meg a
Skála Metró a tervezett átadáshoz képest három évet csúszó 1984. áprilisi
megnyitóját, mivel 1982-ben meghalt. Habár Kővári épületei ma nem tartoznak a városkép
legkedveltebb elemei közé, és az anyaghasználat miatt gyorsan amortizálódtak,
építészeti jelentőségük megkérdőjelezhetetlen, ezért az is elképzelhető, hogy a
jövőben védett épületekké nyilvánítsák őket.
A
Skála Metró története során már több átalakulást megért: 1996-ban új
mozgólépcsőket szereltek be, valamint lezárták a korábban nyitott terasszal
rendelkező éttermi részt. 2006-ban kiköltözött az épület felső szintjeiről a
MÁV, ezzel az épület kihasználtsága 51 százalékra zuhant. Egy évvel később az
egész épület Balogh Ákos tulajdona lett, aki 2011-ben elhatározta, hogy
ideköltözteti a Libri-cégcsoport irodáit, ezzel a kihasználtság ismét 95
százalékra nőtt. Valamivel több, mint egy évig szintén az épületben működött a
2011. januári tragikus
baleset miatt bezárt West Balkán szórakozóhely
is.
2005 körül tervek születtek a Kormányzati Negyed megépítésére,
amely a Nyugati pályaudvar felszámolásával járt volna. A tervek szerint a pályaudvar
szerepét Rákosrendező vette volna át, ahová a
meghosszabbított M1-es metróvonal járt volna
ki. A pályaudvar csarnoka műemlékként megmaradt volna más funkcióval. A projekt
viszonylag hamar megbukott a gazdasági válság miatti állami költségcsökkentések
miatt.
2010-ben zöld sávokat telepítettek az addigra
meglehetősen leamortizált áruház előtti tér teraszos részeire. Ezek a
zöldfelületek a nagy igénybevétel miatt gyorsan lepusztultak, ezért idén
tavasszal már közös nagytakarítás keretében kellett helyrehozni
őket.
Jelenleg
folyik a Skála Metro épületének felújítása. Előtte a tér már megújult,
rendezettebb lett. Az emblematikus óra is áldozata lett a jobbításnak. Minden
látható rajta, csak a pontos idő nem.
A hirtelen hűvösre forduló időben kevesen jöttük össze rajzolni, köztük Justiyna, egy lengyel diáklány és Orsolya, akiből talán lelkes tag válik.
Délben bemenekültünk a a világ legszebb Mekijébe.
A hideg ellenére sok rajz készült
Justyna Sendys
Ligeti Zsuzsa
Ligeti Zsuzsa
Mag Zsuzsa
Valkovics Orsolya
Valkovics Orsolya
Valkovics Orsolya (ezért a rajzért a Mekitől jutalom hamburgert kapott)
Ligeti Zsuzsa: A könyvárus
Ligeti Zsuzsa : Buszra várva
Ligeti Zsuzsa: Éhes vagyok
Még várom Tam és Ica alkotásit!
Ligeti Zsuzsa
No comments:
Post a Comment