Tuesday 2 October 2018

97. közös rajzolás az Epreskertben 2018. szeptember 15-én


Epreskert

Aki belép az Epreskert kapukán, egy ősparkot pillant meg, ahol a sűrű növényzet a fákkal egyidős épületeket rejt, miközben a fű és levéláradat között növényekkel félig benőtt szobrok, szoborrészletek hevernek összevissza. Jobban megvizsgálva látjuk, hogy a kertet azért gondozzák, és a szobortemető kinézet része a helynek, ezek az alkotások ide tartoznak. Itt készültek.
Érdekes a neve: utoljára 1882-ben volt itt elvadult eperfaliget, ennek ellenére máig így nevezik a területet.
Az Epreskert története azzal kezdődött, hogy Huszár Adolf szobrászművészt megbízták Deák Ferenc szobrának elkészítésével. Igen ám, de Huszár műterme épp elbontásra került - nem fogjátok elhinni - a Városliget rendezési terve miatt. Az épület nélkül maradt művészt egy itteni telekkel kárpótolták, ekkor költözött be először a szobrászat az Epreskertbe. Ezután merült fel az ötlet, hogy az Epreskert teljes területén művésztelepet alakítsanak ki, és nem kisebb név, mint Stróbl Alajos állt neki, hogy rendbe hozza az egykori eperfaligetet. Mesteriskola létesült itt: azok a művésznövendékek, akiknek az iskola után külföldi akadémiákon, vagy híres mesterek műtermeiben kellett helyt állniuk, és tanulniuk minél többet, ezentúl ide jöhettek. Az itt tanárként is dolgozó, befutott művészeknek ugyanis nem kellett fizetnie a műtermekért, a főváros ezt biztosította számukra, cserébe tanították a növendékeket.
A helynek műemlék-mentő funkciója is volt: ide menekítették például a Kálvária tér rendezése kapcsán lebontásra ítélt, Mayerhoffer András által készített barokk kálváriát is, amit szó szerint kövenként bontottak le, és raktak egybe itt, újra. 

Itt található a mai napig a Mátyás-templom helyreállításakor eltávolított XIII-XIV. századi délkeleti kapuzat és több eredeti köve.
Az Epreskert ma is hasonló funkcióval bír, és odabent érezni lehet a kézzel fogható múltat. Feszty és Lotz nevét olvasva egy-egy műterem falán azt érezzük, hogy a mai napig odabent dolgozik a 161, illetve 184 éves művész. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász és festő műtermeinek ad otthont. Az Epreskert épületeiben a Festő, Szobrász és Látványtervező Tanszékek műtermein kívül, fém-, bronzöntő, kőfaragó, gipsz- valamint üvegműhelyek állnak a hallgatók rendelkezésére.




Az egész kicsit elvarázsolt, titokzatos és megkopottságában is szép, akárcsak az egyébként nagyon magas színvonalú művek, amelyeket itt olyan közelről nézhetünk, körbejárhatunk, sőt érinthetünk, ahogy egy múzeumban szinte sohasem. Érdemes eljönni ide, a romantikus hangulatú kert csendes össze-visszaságban szétszórt szobraival, ősfáival és épületeivel külön is megér egy látogatást. Ez bizony nehéz, mert az Képzőművészeti egyetem zárva tartja a látogatók elöl, csak kivételes alkalmakkor nyitja meg az Epreskert kapuit.
Évek óta szeretnék bejutni. Szerencsére az Urban Sketchers Budapest Group szervezői felfigyeltek arra, hogy a Kulturális örökség Napján látogatható, és ide szervezték a 97. közös rajzolást.
Tizenketten jöttünk össze, élve a kivételes lehetőséggel, köztük két vendég: Jan Oroszországból és Judit Mexikóból.

A gyönyörű, meleg szeptemberben jó volt az árnyas fák alatt rajzolni, festeni.











 Akiket a kertben található alkotások ragadtak meg:

Horváth Iza

 Harrach Orsolya

Andorka Éva

Harrach Orsolya

Horváth Iza

Horváth Iza


???
Természetesen a Kálvária épülete is sok alkotásra rákerült:
 ???

 Jan

 Mag Zsuzsa

Horváth Iza

 Ligeti Zsuzsa
Sok-sok érdekesség is papírra került:
 Ligeti Zsuzsa
 Harrach Orsolya

 Harrach Orsolya
 Horváth Iza
 Andorka Éva




 Ennél jóval több mű született. Ha valaki még elküldi, utólag beillesztem.
Ligeti Zsuzsa



No comments:

Post a Comment