Ősember:
Barlangrajzok. Urban Sketchers Tugedör
Beszélgetés
Harka Ágnessel
2017 január 10-én
délelőtt Harka Ágnes, a Budapesti
Képzőművészeti Szabadegyetem tanára tartott előadást a fenti címmel a Fugában,
az Urban Sketchers Budapest csoport érdeklődőinek. A résztvevők szerint jó
ötlet volt, új perspektívákat nyitott a városi rajzolók előtt.
Mivel én nem vehettem
részt az előadáson (halaszthatatlan unokázás összekötve disznóvágással) leültem
beszélgetni Ágnessel, hogy azok is értesüljenek az ott elhangzottakról, akik
velem együtt nem voltak ott, de érdeklődnek a téma iránt.
LZs:
Miért éppen az ősember?
HA: Úgy érzékeltem, a
csoport tagjai rajzain többször megjelenik az emberábrázolás, és azt gondoltam,
talán lesz fogadókészség bővebben foglalkozni vele. Nagy Zsuzsával abban
állapodtunk meg, hogy szabad kezet kapok egy több lépcsős előadássorozathoz,
melynek ez az első darabja. Azért az ősember emberábrázolásaival kezdtem, mert az
a véleményem, az ősi emberábrázolások sok tanulsággal szolgálhatnak a városi
rajzolóknak.
LZs:
Milyen tanulságokra gondolsz?
HA: Elsősorban a lényeg
megjelenítésére. Az ősember technikai eszköztárában nem sok minden volt. Ezért
a legjellemzőbb formákat, alakokat rögzítette. A városi rajzolónak is az a
feladata, hogy elkapja a lényeget. Például Akár állatokról, de itt mi inkább az
emberekről beszéltünk, csak a legjellegzetesebb részeket emelték ki: pl. a
fejet. Arc nincs is, legfeljebb két pont a szemnek. Vagy a kézen az ujjak szerepelnek,
stb. A lényegkiemelés együtt jár a részletek elhagyásával,
LZs:
Ezek szerint sok a hasonlóság az ősi emberábrázolás és a gyermekrajzok között.
HA: Igen, a gyermekrajzok
fejlődése megismétli az rajzfejlődés kialakulását, vagyis a három-négyéves gyermekrajzokon
az ősember emberábrázolását látjuk viszont.
Minden hiányosságuk ellenére pontosan tudjuk, mit is ábrázolnak. Az
előadásomon közösen kerestük azokat a momentumokat, amikor tetten érhető már az
emberábrázolás.
LZs: Milyen további tanulságokat kínál nekünk
az ősi emberábrázolás?
HA: Nagyon pontosan ismerték az anatómiát. A koponyaformák, az ízületek,
a görbületek, az arányok, a mozdulatok pontos megfigyelése visszatükröződik a
rajzaikon. Érezzük a vadászok lendületét, a futás, lándzsahajítás mikéntjét.
Ezért tartom fontosnak, hogy saját élmény alapján rajzoljunk minél többet
modell után, ismerjük meg az anatómiát.
LZs: Mit javasolsz a városi rajzolóknak, mit
tanuljanak az ősemberektől?
HA: Absztrahálást, Jó körvonalakat, plasztikusságot. A lényeg
kiemelését, a részletek elhagyását. Az őket körülvevő jelen megörökítését.
Elképesztő, mennyi mindent közölnek velünk emberábrázolásaik. Tudjuk,
hogy mi a számukra fontos: a vadászat, a nemiség, a közösség, az anyaság. Nem
volt fontos a személyiség – hiszen arcuk sincs a rajzoknak, szobroknak.
Szerettem volna, ha közös rajzolással fejezzük be, de az idő rövidsége
és egyéb körülmények most nem lették lehetővé. remélem, hamarosan újra
összejövünk, és akkor már rajzban is kifejezhetjük gondolatainkat.
LZs: Köszönöm a beszélgetést.
Harka Ágnessel még három szombaton találkozhatunk 11 órakor a Fugában
február 4-én,
március 4-én,
április 1-én.
1000 Ft/workshop
Az előadásokról bővebben majd a facebook oldalunkon!
Ligeti Zsuzsa
Ősember:
Barlangrajzok. Urban Sketchers Tugedör
Beszélgetés
Harka Ágnessel
2017 január 10-én
délelőtt Harka Ágnes, a Budapesti
Képzőművészeti Szabadegyetem tanára tartott előadást a fenti címmel a Fugában,
az Urban Sketchers Budapest csoport érdeklődőinek. A résztvevők szerint jó
ötlet volt, új perspektívákat nyitott a városi rajzolók előtt.
Mivel én nem vehettem
részt az előadáson (halaszthatatlan unokázás összekötve disznóvágással) leültem
beszélgetni Ágnessel, hogy azok is értesüljenek az ott elhangzottakról, akik
velem együtt nem voltak ott, de érdeklődnek a téma iránt.
LZs:
Miért éppen az ősember?
HA: Úgy érzékeltem, a
csoport tagjai rajzain többször megjelenik az emberábrázolás, és azt gondoltam,
talán lesz fogadókészség bővebben foglalkozni vele. Nagy Zsuzsával abban
állapodtunk meg, hogy szabad kezet kapok egy több lépcsős előadássorozathoz,
melynek ez az első darabja. Azért az ősember emberábrázolásaival kezdtem, mert az
a véleményem, az ősi emberábrázolások sok tanulsággal szolgálhatnak a városi
rajzolóknak.
LZs:
Milyen tanulságokra gondolsz?
HA: Elsősorban a lényeg
megjelenítésére. Az ősember technikai eszköztárában nem sok minden volt. Ezért
a legjellemzőbb formákat, alakokat rögzítette. A városi rajzolónak is az a
feladata, hogy elkapja a lényeget. Például Akár állatokról, de itt mi inkább az
emberekről beszéltünk, csak a legjellegzetesebb részeket emelték ki: pl. a
fejet. Arc nincs is, legfeljebb két pont a szemnek. Vagy a kézen az ujjak szerepelnek,
stb. A lényegkiemelés együtt jár a részletek elhagyásával,
LZs:
Ezek szerint sok a hasonlóság az ősi emberábrázolás és a gyermekrajzok között.
HA: Igen, a gyermekrajzok
fejlődése megismétli az rajzfejlődés kialakulását, vagyis a három-négyéves gyermekrajzokon
az ősember emberábrázolását látjuk viszont.
Minden hiányosságuk ellenére pontosan tudjuk, mit is ábrázolnak. Az
előadásomon közösen kerestük azokat a momentumokat, amikor tetten érhető már az
emberábrázolás.
LZs: Milyen további tanulságokat kínál nekünk
az ősi emberábrázolás?
HA: Nagyon pontosan ismerték az anatómiát. A koponyaformák, az ízületek,
a görbületek, az arányok, a mozdulatok pontos megfigyelése visszatükröződik a
rajzaikon. Érezzük a vadászok lendületét, a futás, lándzsahajítás mikéntjét.
Ezért tartom fontosnak, hogy saját élmény alapján rajzoljunk minél többet
modell után, ismerjük meg az anatómiát.
LZs: Mit javasolsz a városi rajzolóknak, mit
tanuljanak az ősemberektől?
HA: Absztrahálást, Jó körvonalakat, plasztikusságot. A lényeg
kiemelését, a részletek elhagyását. Az őket körülvevő jelen megörökítését.
Elképesztő, mennyi mindent közölnek velünk emberábrázolásaik. Tudjuk,
hogy mi a számukra fontos: a vadászat, a nemiség, a közösség, az anyaság. Nem
volt fontos a személyiség – hiszen arcuk sincs a rajzoknak, szobroknak.
Szerettem volna, ha közös rajzolással fejezzük be, de az idő rövidsége
és egyéb körülmények most nem lették lehetővé. remélem, hamarosan újra
összejövünk, és akkor már rajzban is kifejezhetjük gondolatainkat.
LZs: Köszönöm a beszélgetést.
Harka Ágnessel még három szombaton találkozhatunk 11 órakor a Fugában
február 4-én,
március 4-én,
április 1-én.
1000 Ft/workshop
Az előadásokról bővebben majd a facebook oldalunkon!
Harka Ágnessel még három szombaton találkozhatunk 11 órakor a Fugában
február 4-én,
március 4-én,
április 1-én.
1000 Ft/workshop
Az előadásokról bővebben majd a facebook oldalunkon!
Ligeti Zsuzsa
No comments:
Post a Comment