Tuesday 2 October 2018

98. közös rajzolás a Nyugati téren szeptember 29-én

Nyugati tér

A Nyugati tér Budapest egyik fontos közlekedési csomópontja, a Nyugati Pályaudvar Nyugati pályaudvar közelében. A tér meghatározó épülete a pályaudvar. A mai épület közelében eredetileg álló első pályaudvart Pesti indóháznak nevezték. 1846-tól innen indult a Pest és Vác közötti vasút, Magyarország első vasútvonala. Időközben elkészültek a Nagykörút rendezési tervei, melynek útjában állt az indóház. Ennek csarnoka köré felhúzták a mai pályaudvar vonatfogadó csarnokát, majd elbontották a régi csarnokot. Mindezt Klösz György fényképfelvételei is megörökítették. Az új csarnok kissé északabbra került a régitől, melyet keresztülvágott a Nagykörút. A régi csarnok déli végéhez hozzáépített irodaépület még sokáig, az 1970-es évekig megmaradt, átkerülve a körút túloldalára, szemben az új csarnokkal. Az új pályaudvar terveit az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel cége készítette. A társtervező Bernárdt Viktor volt, amiért Ferenc József-rend kitüntetést is kapott. 

Teréz körút építése 1877-ben

Az új pályaudvar 1877október 28-án nyílt meg. A pályaudvar vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított. 


Berlini tér 1963-ban

A pályaudvar 1891-ben kapta a Nyugati nevet – nem elhelyezkedésével, hanem a vasúttársaságról. A teret már 1896-ban Berlini térnek nevezték, egészen 1945-ig, amikor a Marx tér nevet kapta.


1952-ben, a későbbi buszpályaudvar helyén a Westend ház és felrobbantása.

1962-ben egy vasúti szerelvény tolatás közben elszabadult, és - áttörve az állomáscsarnok üvegfalát - a körútra sodródott.

A Nyugati tér a '70-es években komoly átalakuláson ment keresztül: ekkor rombolták le a mai buszpályaudvar helyén álló Westend hotelt, és ekkor épült meg a tér mai képét is meghatározó felüljáró, amely a Váci utat összeköti a Bajcsy-Zsilinszky úttal. Az építés egy nagy port felvert mozzanata, hogy a kétfelől épített beton elem a közepén nem ért össze, mintegy félméteres eltérés volt.

19771979 között zajlott utoljára jelentősebb rekonstrukció a pályaudvaron. 1981-ben érte el az M3-as metróvonal a Nyugati teret (akkoriban Marx tér), ami alá aluljáró rendszert építettek. Emiatt lebontották a pályaudvar melletti épületet, az egykor kétes hírű szállodát, amelyet a népnyelv a pályaudvarról „Westend”-nek nevezett. Az elnevezés azóta a Váci úti áruforgalmi raktárak helyén épült WestEnd City Center bevásárlóközpont neveként él tovább.
Az 1977-ben még kisebb élelmiszerboltnak tervezett, majd többszintes nagyáruházzá avanzsált Skála Metró tervezésével a MÁV Kővári Györgyöt bízta meg, Aki nem érhette meg a Skála Metró a tervezett átadáshoz képest három évet csúszó 1984. áprilisi megnyitóját, mivel 1982-ben meghalt. Habár Kővári épületei ma nem tartoznak a városkép legkedveltebb elemei közé, és az anyaghasználat miatt gyorsan amortizálódtak, építészeti jelentőségük megkérdőjelezhetetlen, ezért az is elképzelhető, hogy a jövőben védett épületekké nyilvánítsák őket.

A Skála Metró története során már több átalakulást megért: 1996-ban új mozgólépcsőket szereltek be, valamint lezárták a korábban nyitott terasszal rendelkező éttermi részt. 2006-ban kiköltözött az épület felső szintjeiről a MÁV, ezzel az épület kihasználtsága 51 százalékra zuhant. Egy évvel később az egész épület Balogh Ákos tulajdona lett, aki 2011-ben elhatározta, hogy ideköltözteti a Libri-cégcsoport irodáit, ezzel a kihasználtság ismét 95 százalékra nőtt. Valamivel több, mint egy évig szintén az épületben működött a 2011. januári tragikus baleset miatt bezárt West Balkán szórakozóhely is.

2005 körül tervek születtek a Kormányzati Negyed megépítésére, amely a Nyugati pályaudvar felszámolásával járt volna. A tervek szerint a pályaudvar szerepét Rákosrendező vette volna át, ahová a meghosszabbított M1-es metróvonal járt volna ki. A pályaudvar csarnoka műemlékként megmaradt volna más funkcióval. A projekt viszonylag hamar megbukott a gazdasági válság miatti állami költségcsökkentések miatt.

2010-ben zöld sávokat telepítettek az addigra meglehetősen leamortizált áruház előtti tér teraszos részeire. Ezek a zöldfelületek a nagy igénybevétel miatt gyorsan lepusztultak, ezért idén tavasszal már közös nagytakarítás keretében kellett helyrehozni őket.


Jelenleg folyik a Skála Metro épületének felújítása. Előtte a tér már megújult, rendezettebb lett. Az emblematikus óra is áldozata lett a jobbításnak. Minden látható rajta, csak a pontos idő nem.


A hirtelen hűvösre forduló időben kevesen jöttük össze rajzolni, köztük Justiyna, egy lengyel diáklány és Orsolya, akiből talán lelkes tag válik. 



Délben bemenekültünk a a világ legszebb Mekijébe. 



A hideg ellenére sok rajz készült 

Justyna Sendys





Ligeti Zsuzsa

Ligeti Zsuzsa

Mag Zsuzsa
 Valkovics Orsolya
 Valkovics Orsolya

Valkovics Orsolya (ezért a rajzért a Mekitől jutalom hamburgert kapott)


Ligeti Zsuzsa: A könyvárus
 Ligeti Zsuzsa : Buszra várva
Ligeti Zsuzsa: Éhes vagyok

Még várom Tam és Ica alkotásit!

Ligeti Zsuzsa





No comments:

Post a Comment