Monday 7 March 2016

Workshop a Fúgában
március 5-én

Mint kiderült, a meghirdetett időpont épp "dolgozós" szombatra esett, mégis húszan gyűltünk össze. Az ördög műve mégsem ebben csúcsosodott ki, hanem a beígért vetítést akadályozta meg. A Fúga számítógépén lehetett valami vírus, mert megakadályozta a pendrive-on hozott képek vetítését. Ligeti Zsuzsát tanítói gyakorlata átlendítette a nehézségeken, rövid bevezető és a monotípia mibenlétének ismertetése után körülültük az asztalokat és kezdetét vette a rajzolás és nyomatkészítés. Zsuzsa "modellt" is hozott.


Eleinte bátortalanul kezdtük az ismerkedést az új technikával, de hamarosan elkészültek a szebbnél szebb alkotások.







A monotípia a legegyszerűbb nyomdatechnikai eljárás. A neve is mutatja: mono, vagyis csak egy nyomat készül. Festékezett üveg-vagy fémlapra helyezzük a papírt, és úgy rajzolunk rá. A papír túloldalán megjelenik a rajzunk, ha szerencsénk van, kezünk vagy ujjunk lenyomata nélkül. 







Linofesték, egy henger, üveglap és természetesen papír szükséges hozzá. Festék és henger beszerezhető a művészellátó és hobby boltokban. Az ára sem valami falat rengető. A festék vízbázisú (vízben oldódó), így a henger és az üveglap használat után lemosható. Célszerű alátétpapírt alkalmazni a festékezett üveglap alá. Üveglap beszerzése sem nagy gond: a pattintós képkeretekből kiemelve tetszőleges méretben juthatunk hozzá. Ráadásul használat után lemosva újra  hasznosítható eredeti funkciójában. 
A monotípia nagy játék, számtalan ötletet lehet megvalósítani. Felkelti a kísérletező kedvet: a festék vastagsága, a színek keverése, a rajz variálása, a tükörfelületek létrehozása igazi élményforrás. 

Az alkotás öröme.:







Végül az "végtermék", az elkészült munkák:  













Sajnos, nem tudom, melyik kié.









 A fotókat Szilágyi Hajni, Havasi Antonietta és Ligeti Zsuzsa készítette. Köszönjük.









No comments:

Post a Comment